Muttis fødselsdag, drinks og Llama

ASOS Shopping Guide!

asosshoppingguide

Det skulle jo ske før eller siden, at jeg kommer med min personlige shopping guide til ASOS. Jeg har i min tid som kunde hos ASOS lagt intet mindre end 97 ordrer. Til mit shoppingforsvar blev første ordre lagt i december 2012 og nogle af dem har været mine kolleger, der er brugt min konto. Men stadigvæk. Næsten 3 ordrer om måneden i snit er lidt skræmmende. Let’s face it. Jeg har viden nok til at komme med denne guide ;) Og det er lært på den hårde måde.

1. Mål dig selv!
ASOS’ size guide er ikke noget at råbe hurra for. En størrelse UK8 kan være alt fra x-small til medium. Det kan vi nok alle blive enige om, så mål dig selv. Mål omkredsen på dine overarme, rundt om halsen og ved brystet samt længden på dine arme og overkrop, når du skal købe overdele. Mål omkredsen om hofterne, taljen og i nogle tilfælde også lår og lægge, samt længden på dine ben, når du skal købe jeans. Ved køb af fodtøj skal du måle dine fod fra hælen og til spidsen af storetåen. Skriv disse mål ned, så du altid har dem ved hånden, når du skal shoppe.

2. SAVE ITEM!
Hvis man først sætter sig for at kigge på ting og sager på ASOS, så gør man det længe, og man kan stort set aldrig finde de ting, man kiggede på en anden gang, så brug SAVE ITEM-funktionen. Den er guld værd.

3. Modellens højde
Modellens højde er også et godt udgangspunkt for at finde den størrelse som passer dig bedst. Specielt i jeans har jeg erfaret, at det er godt at vide, hvordan ens ben er i forhold til modellen, så man får købt det par som sidder bedst muligt.

4. Skostørrelser
Skostørrelser er virkelig en by i Rusland og er endnu værre end de normale størrelse. Hovedregel her er igen at måle dine fødder. Når du har fundet det par sko, du vil have, så finder du en size guide på brandets hjemmeside (fx. Nike eller Adidas), hvor du sammenligner deres mål med dine fødder. Igen – ASOS’ size guide er altså ikke de bedste.

frakkeshop5. Kundeservice
Er du i tvivl om det mindste før, under eller efter du har lagt en ordre, så har ASOS fremragende kundeservice! Specielt på Facebook, vil jeg gerne give mit slag for dem. Så vær ikke bange for lange svartider og ubehøvlet service. Jeg har stort set altid fået svar inden for et par timer på Facebook.

6. “Sov på det”
Mange af livets store spørgsmål skal man sove på ;) Det samme gælder shopping. Jeg har lavet så mange forhastede køb, som ikke var det værd at alligevel. Så med mindre dit drømmeitem er ‘Low in stock’, så læg det i ‘Saved items’ og sov på det og foretag købet dagen efter.

7. Returnering af varer
Apropos det her med at tage forhastede beslutninger, så har jeg sendt virkelig mange ting retur, fordi de ikke lige var min smag alligevel. Det koster lidt i fragt (ikke noget vildt længere), og det er en lidt irriterende udgift. Hvis det er flere ting, man sender af sted, har jeg erfaring med, at ASOS gerne vil dække det, hvis man skriver hurtigt til dem efter, man har modtaget varen.

8. Klatkøb koster
Klatkøb kan ikke betale sig rent fragtmæssigt. Køber man for under 190 DKK, koster det 25 DKK i fragt. Det er fjollet. Så har du fundet en ting til under 190 kroner, synes jeg klart det bedre kan betale sig at finde endnu en ting og smide med oveni eller vente til nogle andre du kender skal have noget

9. Er Express levering pengene værd?
Delvist. ASOS leverer til posthuset, hvis man vælger almindelig fragt. Det vil sige, at du får den der irriterende postseddel i din postkasse og først kan hente din pakke dagen efter på posthuset. Med Express levering bliver pakken afleveret til døren, såfremt du er hjemme, og gerne en dag eller to før. Det koster 40 kroner. Hvis det er lidt et hastekøb, så synes jeg klart, det er pengene værd, men ellers ville jeg ikke bruge penge på det.

10. Brug modellerne som inspiration
Tit shopper man, fordi man jo bare lige mangler lidt nyt, fordi resten er kedeligt. Jeg bruger tit ASOS (selvom det ikke ligner det på mit antal af ordrer, haha) som inspiration. I den forstand ved at kigge på modellerne og få ideer til nye sammensætninger af items.

jeansshop

11. OUT OF STOCK – OMG!
Det sker fra tid til anden, at nogle produkter er out of stock. Sommetider skyldes det at lageret er tomt, og så kommer det som regel hurtigt tilbage, men tit skyldes det også, at en anden et eller andet sted i verden kigger på samme produkt som dig. Når man tilføjer noget til kurven, er det der i 60 minutter. Det kan derfor tit være en god ide at vende tilbage efter en time og forsøge sig med produktet igen, for så er det tit tilbage i en enkelt eller to størrelser, fordi vedkommende på den anden side af jorden ikke købte det alligevel.

12. Rabatkoder og tilbud
ASOS er nok en af de shops, som giver flest rabatkoder og tilbud. Der er ALTID outlet-salg derinde med op til 70% rabat, og er du fast bloglæser, vil du også tit kunne finde rabatkoder. Hint hint: November plejer at gå amok!

13. Mistede varer
Du har måske sommetider oplevet på andre sider, at dine ting aldrig kommer frem, det er forkerte størrelser eller noget mangler? Her vil jeg også gerne slå et slag for ASOS; ud af de 97 ordrer, jeg har lagt, mindes jeg kun at én ikke er kommet frem. Et par er kommet en dag for sent og et par andre har været med forkert størrelse end det bestilte. Uanset hvad problemet er – som er ude af dine hænder – så er de ekstremt søde og hurtige til at fikse det.

14. Gå en størrelse ned
Du kan sagtens gå en størrelse ned, når det kommer til striktrøjer, sweaters og ting som er i et lidt løst materiale. Det kan nemt udvides – og udvides også med tiden – det er altså bedre at det sidder lidt løst end det poser.

15. Se catwalk
Mange af produkterne har en “Catwalk”-funktion, så du kan se modellen gå en tur på catwalken med produktet på. Det er en supergod måde at få en bedre ide om, hvordan det vil sidde på dig, når du klikker det hjem.

16. Hellere 2 end 1
Jeg har VIRKELIG TIT købt to par sko i stedet for 1 par, fordi jeg stadig har været i tvivl om størrelsen. Det er altså nemmere at gøre det sådan, og så returnere det ene par i stedet for at få en forkert størrelse, returnere det og vente på et nyt.

overdele_shop17. Don’t get lost
Det er så nemt at fare vild på ASOS, fordi de har så sindssygt mange ting. Det er da også derfor, at jeg sjældent kan finde de samme ting to gange. Brug deres filtre, hvis du leder efter noget mere specifikt, som en bestemt farve, form eller materiale. De er rigtig gode til at komme deres produkter i de rigtige filtre – selvfølgelig er der et par smuttere ind i mellem :)

18. Tag ikke fejl af prisen
ASOS har også sit eget mærke. Meget af det er ret billigt, og noget af det så billigt, at man kan blive i tvivl om det holder mere end 3 gange i vaskemaskinen. Jeg har kun gode erfaringer med ASOS’ egne produkter og kan varmt anbefale det – prisen afspejler ikke altid kvaliteten.

19. Materialer i virkeligheden
Materialerne kan fra tider til en anden se helt anderledes ud end på nettet – specielt strik. Så læs beskrivelsen nøje. Den er der af en årsag :)

20. Guides hjælper ikke altid ;)
Uanset hvor meget man behersker sig, bruger denne eller andre guides, så kan man ikke lige hurtigt gå på ASOS. Det er en tidsrøver (og pengerøver), og det må vi nok bare finde os i.

 

Indlægget er sponsoreret og udgivet i samarbejde med ASOS

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

Muttis fødselsdag, drinks og Llama