Den gode dinosaur, Amager strand og Crash Bandicoot

Anmeldelse: The Danish Girl

danishgirl1-xlarge

Sidste søndag var J og jeg på pladderromantisk Valentines, hvor vi startede ud med god bøf, fritter, vino og masser af sauce.. eller nej, det var SOVS! Og sygt lækkert. Efterfølgende havde han arrangeret en tur i biografen for at se The Danish Girl, som jeg havde tigget en del om at komme ind og se.

Vi sad en del homopar linet up på række for at se den gribende historie om Einar Wegener/Lili Elbe. De af jer, der har set traileren og hørt lidt, ved at den handler om Lili Elbe, der er født mand – men i den forkerte krop. Én ting er, at filmen handler om selve den fysiske transformation, hvordan omverdenen reagerer (og specielt 100 år tilbage i tiden) og alt det her med tabu og så videre, men noget helt andet er hele den psykiske transformation, som jeg tror er 100 gange sværere at gennemgå end den fysiske.

Eddie Redmayne og Alicia Vikander spiller så eminent godt i denne film, at man skulle tro, man selv var til stede. Jeg kunne fra start til slut leve mig ind i deres roller, og nærmest sidde med følelsen af, at det var mig, som var igennem samme udvikling som de to, der spiller henholdsvis Lili Elbe og Gerda Wegener. Specielt karakteren Gerda synes jeg fortjener sindssygt meget credit. Hun er blevet overskygget af Lili Elbe i diverse anmeldelser synes jeg, hvilket er utrolig ærgerligt, for den måde hun agerer på i filmen er for vildt. Sådan som hun reagerer, da hun finder ud af sin mand ønsker at ændre køn fra mand til kvinde, den støtte hun prøver at give omkring det, men samtidig er ved at ødelægge sig selv indeni, er så sindssygt spillet. Man skulle tro, hun havde oplevet en lignende hændelse i virkeligheden.

Det er selvfølgelig svært at fortælle så meget om filmen uden at komme til at spoile noget – det vil jeg nemlig ikke; den ska opleves. Og det kommer fra en, som ikke er så forfærdelig god til at se film :) Filmen belyser transkønnethed virkelig godt, og noget som desværre stadig er et tabu, på en måde, så man forstår det og ikke mindst respekterer det – hvilket er noget af det vigtigste i verden, hvis det stod til mig.

Filmen er mega anbefalelsesværdig, så hvis du har muligheden for at se den, så gør det lige! :)